دسته‌بندی نشده

رتینول چیست ؟

رتینول چیست ؟

رتینول چیست ؟ رتینول یکی از مشتقات ویتامین آ، گروهی از ویتامین های محلول در چربی می باشد که در موادی مثل تخم مرغ ، هویج و سیب زمینی شیرین به وفور یافت می شود. طبق مطالعات انجام شده ، زمانی که رتینول را به صورت موضعی بر روی پوست بدن استفاده می کنید، از طریق آنزیم های خاصی در بدن به رتینوئیک اسید تبدیل می شود . رتینوئیک اسید همچنین می تواند به صورت کاملا موضعی مورد استفاده قرار بگیرد که البته نسبت به کرم ها و سرم های رتینول خشک تر می باشد. همچنین به عنوان مکمل از آن برای درمان و پیشگیری از کمبود ویتامین آ  استفاده ی فراوانی می‌شود، به ویژه که کمبود آن منجر به خشک‌ شدید چشمی نیز می شود مخصوصا در مناطقی که کمبود آن شایع باشد، دو بار در سال به افرادی که در معرض خطر بالا هستند، یک دوز صدرصد توصیه می‌شود. همچنین برای کاهش خطر عوارض در افرادی که مبتلا به سرخک نیز هستند استفاده می گردد، به طریق دهان یا تزریق ماهیچه‌ای بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

به‌گفته‌ی دکتر «ریچل نازاریان» کارشناس شرکت شوایگر، رتینول از مشتقات ویتامین A می باشد که به‌عنوان عنصر ضدپیری موثر در بیشتر محصولات مراقب از پوست یافت می‌شود. رتینول دگرگشت (متابولیسم) سلول‌های پوست را بیشتر می کند و درنتیجه تولید کلاژن را به شدت تقویت می نماید.

کاربرد رتینول چیست ؟

رتینول یک ماده ی بسیار شگفت انگیز و معجزه آفرین برای مراقبت از پوست می باشد زیرا: سلول های پیر پوست را از بین برده و پوست شاداب را جایگزین آن می کند. در نتیجه تاثیر بسیار زیادی در ظاهر جوان شما خواهد گذاشت، همچنین بافت صورت را بسیار نرم و لطیف می کند و آن را بسیار سریع ترمیم می نماید، درخشندگی پوست را زیاد افزایش خواهد داد و با پیری به زور زیاد مبارزه خواهد کرد. زمانی که رتینول در محصولات مراقبت از پوست و ضد پیری مورد استفاده قرار می گیرد ، باعث جوانسازی پوست با افزایش تولید کلاژن ، کاهش علائم پیری و بهبود مشکلات پوستی می گردد.

کاربردهای پزشکی رتینول چیست :

از رتینول برای درمان کمبود ویتامین آ بسیار استفاده می‌شود این ماده ی پر فایده به سه روش ممکن است استفاده بشود که به شرح زیر است:

  1. از طریق اصلاح رژیم غذایی شامل تنظیم گزینه‌های افراد مبتلا از منابع غذایی موجود برای بهینه‌سازی محتوای ویتامین A باشد.
  2. غنی سازی غذاهای معمول و مقرون به صرفه با ویتامین A، فرایندی به نام غنی سازی؛ که شامل افزودن ویتامین A مصنوعی به غذاهای اصلی مانند مارگارین، نان، آرد، غلات و….
  3. دادن دوزهای زیاد ویتامین A به جمعیت کمبود این ویتامین هایی که رتینول آن را کامل می کند، روشی که به عنوان مکمل شناخته می‌شود.

اعمال کردن ویتامین آ به صورت موضعی به شکل رتینول چه فوایدی دارد؟

  • مهمترین فایده ی آن جلوگیری از چروک ها با استفاده از به حداقل رساندن اثرات پیری و چین و چروک ها است.
  • روشن کردن ظاهر کلی پوست از طریق لایه برداری که باعث لطافت بیشتر پوست شما نیز خواهد شد.
  • تنظیم چربی پوست و به حداقل رساندن جوش های صورت.
  • محو کردن لکه های تیره پوست ، لکه های آفتاب سوختگی و هایپرپیگمنتیشن و بهبود ظاهر کلی پوست در طول زمان را انجام می دهد.

مصرف رتینول برای آکنه را شرح دهید:

از آن جایی که رتینول خاصیت جوانسازی خیلی قدرتمندی دارد ، می تواند به طرز شگفت آوری به افرادی که از آکنه و جوش رنج میبرند کمک فراوانی کند، همچنین می تواند ترمیم سلول ها را نیز نرمال کند،  خاصیت لایه برداری نیز داشته و باعث می شود که داخل منافذ پوست شما از آلودگی و جرم پر نشود و در نتیجه از جوش های چرکی ، جوش های سرسیاه و کیست ها جلوگیری می کند.

افراد نوجوانی که از آکنه شدید رنج می برند، می توانند با اجازه متخصص پوست از محصولات برطرف کننده آکنه استفاده نمایند، البته باید مراقب باشند که رتینول با مواد دیگر مراقبت از پوست آن ها هرگز ترکیب نشود و همچنین در استفاده از آن زیاده روی نکنند. اگر مراقبت از پوست شما برای درمان آکنه می باشد یا محصولاتی استفاده می کنید که حاوی بنزوئیل پروکسید، سالیسیلیک اسید یا محصولات این مدلی است، بهتر است که بسیار هوشمنذانه رفتار نمایید زیرا: ممکن است اضافه کردن رتینول به این روتین مراقبتی باعث حساسیت شدید پوستتان شود.

چه زمانی باید مصرف رتینول را آغاز کنید؟

هیچ قاعده‌ی خاصی برای شروع مصرف رتینول اصلا وجود ندارد. به‌گفته‌ی نازاریان بیشتر زنان با مصرف رتینوییدها در سال‌های پایانی نوجوانی یا آغاز دهه‌ی ۲۰ زندگی از مزیت‌های آن بهره ببرند. هدف از شروع مصرف در این محدوده سنی، پیشگیری از بروز نشانه‌های چین و چروک است. اگرچه در این سال‌ها نشانه‌های پیری پوست ظاهر نشده‌اند (در بعضی افراد حتی تا سال‌های دهه‌ی ۳۰ هم این نشانه‌ها وجود ندارد)، مصرف رتینول باعث قوام بیشتر پوست شده است و بروز چین و چروک را خیلی به تأخیر می‌اندازد.

مصرف رتینول در آغاز دهه‌ی سوم زندگی برای افرادی که مشکلات پوستی ندارند و دوره‌ی جوش‌های بلوغ را پشت سر گذاشته‌اند، زیادتر وصیه می‌شود. این زمانی می باشد که کم‌کم روند بازیابی سلول‌های پوست خیلی کند می‌شود. رتینول نیز برای پوست‌های حساس هم  بسیار اثربخش می باشد، اما رتینوئید‌های نیازمند تجویز پزشک می‌توانند باعث التهاب و حساسیت بیشتری نیز شوند. با مصرف پیوسته‌ی رتینول لک‌های پوستی بسیار کاهش می‌یابد و پوست ظاهری یک‌نواخت‌تر و شفاف‌تر می‌ شوند؛ بدون اینکه با خشکی ناشی از رتینول‌های تجویزی همراه شوند.

کرم ضد چروک گاتیو اثر بخشی همانند رتینول دارد!

بله صدرصد چراکه نه! اثربخشی فوق العاده خوب و باورنکردنی کرم ضد چین و چروک گاتیو باعث شده است تا خیلی از خانم ها به دنبال ساختار اصلی نیز آن باشند.

کرم ضد چروک گاتیو چیست؟

معرفی محصول: برند لوازم آرایشی و بهداشتی گاتیو (GATIEAU)، محصولات بسیار متنوعی را به بازار عرضه کرده است که کرم ضد چین و چروک هم مهمترین محصولات آن است. محصولات این برند به خصوص کرم ضد چین و چروک، در میان خانم هایی که پا به سن گذاشته اند، طرفداران بسار زیادی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *